qigong-meditation

Basis Meditatie

“Hoe stiller je wordt, hoe meer je kunt horen.
Stilte is geen leegte, het is vol antwoorden.
Stilte is niet de afwezigheid van iets,
maar de aanwezigheid van alles.
Het ware wordt ervaren in stilte.
Laat stilte de kunst zijn die je beoefent”.

 – Zen gezegde –

Druk, stress, spanning? Het gevoel dat het leven soms aan u voorbij trekt? Zou u wat minder op de automatische piloot willen leven? In een steeds sneller gaande wereld is leren mediteren een van de mooiste cadeaus dat je jezelf kunt schenken. Je leert weer wat meer stil te staan bij het moment van de dag, een moment van bewustwording. Je kunt weer echt genieten van de kleine dingen die het leven zo mooi maken. Want het verleden ligt al vast en de toekomst moet nog komen. Er daadwerkelijk leren zijn in het hier en nu is dan ook waar het werkelijk om draait. Toch klinkt dit voor velen gemakkelijker dan het in werkelijkheid is.

meditatie_1

Wat is meditatie

Wat velen niet weten is dat het bij mediteren om pure mentale kracht, concentratie, bewustwording, volledige ontspanning en zelfbeheersing gaat. Mediteren heeft dan ook helemaal niets met zweverige hocus pocus of geitenwollensokken hippie-hobbies te maken. Binnen de wereld van de martial arts (oosterse krijgskunsten) hebben wij daar van oudsher een praktische, niet aan trends onderhevige, visie op. Meditatie is niet slechts een techniek of een ervaring. Het stelt ons in staat onze lichaam en geest volledig te verlossen van onnodige spier- en hersenactiviteiten waardoor onze alertheid en rust op een gezonde manier toeneemt en onnodige zorgen verminderen. Hierdoor ontstaat er een gevoel van ‘controle over je leven’ hebben.

De drie basisprincipes:

  1. We concentreren ons op één ding om onze gedachten te leren beheersen. De concentratie kan daarbij worden gericht op onze ademhaling, een woord dat we consequent herhalen (mantra), de sensatie die we in ons lichaam voelen of gewoonweg de gedachten die in ons op komt. Daarnaast concentreren we ons op onze zintuiglijke waarneming, want wanneer we proeven, ruiken, voelen, horen of zien ontsnappen we aan onze gedachten.
  2. Wanneer onze gedachten afdwalen brengen we deze weer terug door middel van concentratie. We proberen de gedachten daarmee niet weg te stoppen, te onderdrukken of te negeren want zo’n gevecht met jezelf zou immers niet veel met ontspanning te maken hebben. Het proces doet meer denken aan het inzoomen van een camera. Het concentratiepunt treedt op de voorgrond en alle andere aanwezige zaken verdwijnen naar de achtergrond. De afdwaling en concentratie wisselen elkaar regelmatig af totdat de beoefenaar meer grip krijgt op zijn gedachten.
  3. Alle gedachten, pijn en/of sensatie laten we tijdens de meditatie aan ons voorbij gaan. We creëren hiermee de staat van ‘mushin’ ofwel ‘de lege geest’. Uiteraard hoort de beoefenaar nog steeds het verkeer buiten, voelt hij of zij nog steeds de kneuzing van gisteren en denken zij nog steeds aan de klussen die zij vandaag of morgen nog moeten vervullen. Het wezenlijke verschil is dat deze afleidingen je niet langer meer hoeven te storen. Tijdens het mediteren wordt er niet geoordeeld, worden er geen conclusies getrokken en bevrijd men zich van alle bijzaken.

We moeten mediteren echter niet met dromen of slapen verwarren of met een soort van trancestaat want de beoefenaar blijft zich gedurende het volledige proces volledig bewust.

Door meditatie wordt je beleving echter niet vertroebeld maar juist veel helderder, prettiger en intenser. De meditatie_2methodologie van meditatie zal je uiteindelijk ook op positieve wijze in je dagelijkse leven gaan toepassen. Dat gaat geheel automatisch. Je doel bereiken ‘door er gewoon te zijn’ en niet ‘door iets te moeten doen’, dat is de kern van meditatie. Doch, meditatie hoeft niet persé zittend of liggend te worden gedaan. Gezien onze meditatietechnieken vanuit de martial arts afkomstig zijn, is het uiteindelijk de bedoeling dat de beoefenaar zijn meditatie praktisch ‘in beweging’ leert brengen, in zijn of haar dagelijkse leven.

Meditatie en wetenschappelijke feiten

De meest voorkomende reden waarom mensen mediteren is om zich fitter, gelukkiger, bewuster en energieker te voelen. In de afgelopen decennia is er veel onderzoek geweest naar de gezondheidsvoordelen van meditatie in meer dan 300 universiteiten, ziekenhuizen en gezondheidscentra in meer dan 50 landen. Meer dan 1000 wetenschappelijke artikelen en onderzoeksrapporten werden gepubliceerd in meer dan 175 wetenschappelijke tijdschriften. Met een PET scanner (Positron Emission Tomography) ontdekte men in het University Hospital in Denemarken de ongekende kracht van meditatie. Een opmerking van hersenonderzoeker Troels Kjaer luidde: “Wij hadden nooit verwacht dat mediterende mensen zo’n verstrekkende controle konden uitoefenen op hun eigen bewustzijn”. Er werd herhaaldelijk aangetoond dat mensen die regelmatig mediteren veel gezonder, bewuster en vooral rustiger leven. Tijdens het mediteren kan het zomaar gebeuren dat je je gevoel voor tijd volledig kwijtraakt. Sommige beoefenaars ervoeren slechts enkele minuten als uren van rust, terwijl anderen dachten dat ze maar een half uur hadden gemediteerd maar in werkelijkheid al 4 uur mediteerden.

Interesse?

Mocht u interesse hebben in het volgen van een basis meditatie-sessie omdat u graag gebruik wilt maken van de vrije meditatie-uren die onze school u biedt? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden. Een basis-meditatie sessie start telkens bij voldoende animo en wordt dus niet standaard wekelijks gegeven.