nieuw_6

Trainingsmethodes

Zelfverdediging voor kinderen

Voor kinderen geldt dat wij ons beperken tot een verantwoordelijke zelfverweer-methodiek. Het laatste waar u immers als ouder op zit te wachten is dat uw kind het aangeleerde op school gaat misbruiken. Het aanleren en aanwenden van discipline, een zelfverzekerde houding, een gezonde prestatiedrang, orde en netheid, goede communicatieve vaardigheden in kinderlijke conflicten en het leren inzien van de gevolgen van pestgedrag staan bij ons centraal. Om de kinderen op een juiste manier in een team te leren werken, krijgen zij regelmatig les in spelvorm en houden wij ook hoog- en verspringcompetities en snelste leerling van de groep competities. In alle gevallen gaan alle kinderen met een certificaat naar huis, want wij ontmoedigen de kinderen om in een winner-loser-modus te leren denken. Iedereen wint, niemand verliest, want samen staan zij immers sterker.

Zelfverdediging voor volwassenen

Onze budosporten worden niet op rigide traditionele wijze beoefend. De door ons verzorgde karatelessen concentreren zich op realistische gevechten in moderne hedendaagse omgevingen. Trap- en stoottechnieken, klem- en verwurgingstechnieken, grondvechten, wapengebruik en anti-wapentechnieken zijn een onderdeel van iedere door ons onderwezen vorm van zelfverdediging. Naast het fysieke gedeelte besteden wij veel aandacht aan de psychologie van een gevecht en het op voorhand herkennen en doorzien van conflictsituaties. Zo leren wij onze leerlingen – naast realistisch vechten! – ook om hun ademhaling, hartslag en adrenaline te beheersen en conflicten te allen tijde verbaal op te lossen. Ons karate is dus volledig toegespitst op de hedendaagse realiteit. We bouwen immers aan de toekomst en niet aan het verleden.

Naast de reguliere lessen houden wij met enige regelmaat bijzondere trainingen:

Vrije training in de natuur

Naast de reguliere lessen trainen wij wekelijks op de zaterdagochtend (vrijblijvend en gratis) op de ouderwetse 1379903_349400388530888_1961014803_nmanier in de vrije natuur. Dit geschiede voorheen in Oss, maar tegenwoordig in  Wijchen. Weer of geen weer. Exact zoals de uitvinders van het Karate dat eeuwenlang hebben gedaan. Tijdens deze vrije training wordt er niet specifiek les gegeven en traint ieder voor zichzelf. Toch zullen de aanwezige instructeurs u uiteraard te allen tijde graag van dienst zijn om u te begeleiden in uw training.

Nachttraining in de bossen

Soms organiseren wij een ouderwetse Okinawaanse nachttraining in de bossen. Tot eind 19e eeuw was het beoefenen 1384099_350003985137195_2092070233_nvan Karate streng verboden en stonden er zware lijfstraffen op. Het gebeurde niet zelden dat de beoefenaars deze niet overleefden! Om niet gepakt te worden gaven de meesters hun technieken en tactieken lange tijd in het diepste geheim door aan hun nazaat. Dit gebeurde vaak binnenshuis of tijdens de nachtelijke uurtjes op verlaten plekken diep in de bossen. Tijdens de nachttrainingen maken wij zoals vroeger gebruik van sfeervolle olielampen om de trainingsplek te verlichten.

Historische uitleg op een samoeraiharnas

Binnen de krijgskunsten, vechtsporten en de zelfverdedigingssector wordt er regelmatig gediscussieerd over wat nu wel of niet zou werken in een echt gevecht. Vooropgesteld dat alles ooit in de yoroi2gk2geschiedenis zijn bestaansrecht heeft gehad, tonen wij u door middel van demonstraties op een historisch samoeraiharnas (yoroi) aan welke technieken en tactieken destijds gebruikt werden, waarom, en wat daarvan vandaag de dag nog bruikbaar is en wat niet. Ons motto is dat een plaatje meer zegt dan een duizend woorden. Discussiëren is leuk maar zien is geloven. Daarnaast zorgt het werken in een historische context motiverend om de geschiedenis van het Karate beter te leren begrijpen. Want wie de geschiedenis kent, kent immers de toekomst.

Hojo Undo

Hojo Undo is een Japanse term die het beste vertaald kan worden als “supplementaire oefeningen”, verwijzend naar de conditioneringsoefeningen die inherent zijn aan de oosterse vechtsporten. Hojo undo training werd ontwikkeld om een enorm sterk lichaam te ontwikkelen, uithoudingsvermogen, spiercoördinatie, snelheid, balans, hardheid en een correcte 1377379_349343558536571_2021055674_nlichaamshouding. Deze manier van trainen omvat het gebruik van alledaagse (vaak ouderwetse) Okinawaanse trainingselementen zoals geïmproviseerde dumbels van hout en beton (chi-ishi), stenen deurslotgewichten (ishi-sashi) vergelijkbaar met de Russische kettle bell, een polsroller (mikiagi kigu),  een paal waar de handen en voeten op worden gehard (makiwara),  grijpvazen (nigiri game), ijzeren sandalen (tetsu geta), een kom gevuld met grind (jari bako), een grote zware metalen ring (kongoken), een bundel bamboestokken (tou) en een gewichthalter (tan).  Naast de traditionele hojo undo materialen maken wij gedurende de training in en buiten de dojo gebruik van alle mogelijke elementen die ons doel kunnen dienen.