silat_training3

Trainingsmethodes

Pencak Silat bestaat hoofdzakelijk uit:

  • Bela Diri (zelfverdediging)
  • Seni (basisoefeningen en stijl)
  • Tarikan Tenaga (harden/conditioneren van het lichaam)
  • Senjata (wapens)
  • Filsafat (levensfilosofie)
  • Mental-Spiritual (mentaliteit en spiritualiteit)
  • Olah Raga (sportvechten)

Bela Diri

Bela Diri heeft zelfbescherming en -verdediging tot doel. Hierbij wordt gebruikgemaakt van zelverdedingstechnieken en “jurus”. Pencak Silat Bela Diri is de basis van de overige aspecten. Alle basisvaardigheden worden binnen dit aspect behandelt. Daarnaast zal men een eigen ontwikkeling doormaken, die de zelfverzekerdheid en geestelijke balans stimuleert.

Maol Mornie

Patrick Baas samen met de wereldberoemde Guru Moul Mornie van het Bruneise Suffian Silat Bela Diri.

Seni

Seni is gebaseerd op de ontwikkelingen en de modificaties van technieken uit de Bela Diri in harmonie met de esthetische normen en waarden. De esthetische normen en waarden hebben tot doel de schoonheid en sierlijkheid van het Pencak Silat te tonen. Dit aspect wordt ook in competitieverband beoefend en beoordeeld op een tiental criteria, zoals techniek, choreografie, en harmonie tussen beweging en muziek. Centraal staan de vastgestelde vormen (jurus) die een hoog explosiviteitsgehalte bevatten. Dit ritueel wordt vaak begeleidt met traditionele gendang of gamelan-muziek.

Tarikan Tenaga

Om jezelf goed te kunnen leren verdedigen is het belangrijk te beseffen dat een gevecht altijd gepaard gaat met pijnprikkels.  Om deze reden is het voor de beoefenaars van pencak silat van essentieel belang om hun lichamen te harden (iron body). Dit conditioneringsproces vind plaats door middel van verschillende oefeningen die in gradaties worden opgevoerd waardoor de pijngrens wordt verhoogd op een relatief pijnloze manier.

Senjata

In Pencak Silat wordt gebruik gemaakt van verscheidene traditionele wapens. Deze kunnen per stijl verschillen. Voorbeelden hiervan zijn de sikkel (celurit of arit), de drietand (tjabang of trisula), speer (tombak), kapmes (golok), mes (pisao blati), ritueel mes (kuyang), rituele dolk (keris/Kris), waaier (kipas), stok (toya of tonkat), tijgernagelmes (kerambit), zweep (pecut), sabel (klewang), ranté (kettingzweep), sampit (blaaspijp) en schild (perisai).

Filsafat

In het traditionele Pencak Silat gaan fysieke en geestelijke ontwikkeling hand in hand. Gezien het een gevaarlijke zelfverdedigingskunst betreft, is het constant bewaken van een nederige houding van de beoefenaars van groot belang. Een arrogante vechter die te koop gaat lopen met zijn vaardigheden behoort niet thuis in deze Keris_fighterkrijgskunst. Eigenlijk in geen enkele krijgskunst! In Indonesië wordt dan ook vaak gesproken van het ‘ilmu padi’ principe, ofwel het principe van de rijststrohalm. Hiermee wordt bedoeld dat volle rijstplanten vanzelf buigen terwijl lege automatisch rechtop blijven staan (vergelijkbaar met het Nederlandse gezegde: holle vaten klinken het hardst). Een nederige houding is essentieel om de diepgaande lessen te leren begrijpen. Er wordt vaak gesproken van vechtkunst of verdedigingskunst (martial arts), maar in principe zou ‘wetenschap’ een veel beter en passender woord zijn. In Indonesië noemt men het beoefenen van Pencak Silat dan ook ‘ngudi kawruh’, ofwel het beoefenen van een wetenschap.

Mental-Spiritual

is de mentale en geestelijke ontwikkeling van de Pencak Silat. Het aspect heeft tot doel innerlijke rust en geestelijke balans te verkrijgen. Dit kan op vele manieren tot uiting komen. Men kan twee categorieën van mentaal-spirituele training onderscheiden, namelijk de natuurlijke en de bovennatuurlijke. Met het natuurlijke bedoeld resizemen het tastbare zoals ademhalingssystemen, meditatie vormen, concentratievormen, gebed, het verder ontwikkelen van de zintuigen, enzovoorts. Met het bovennatuurlijke wordt het niet tastbare bedoeld. Dit wordt ook vaak de “Ilmu Kebatinan” genoemd. “Ilmu Kebatinan” betekent “de kennis/wetenschap van het innerlijke lichaam en de geest”. Velen zullen dit samenvatten als mystiek en/of onmogelijk. Er zijn echter voldoende voorbeelden te noemen die al vele Pencak Silat-beoefenaars hebben ervaren. Enkele vaak genoemde termen zijn: het ontwikkelen van innerlijke kracht (Tenaga Dalam), het zesde zintuig (Indera Keenam), de magische zelfverdediging (Kanuragan), het oproepen van geesten (Ilmu Kontak), telepathie enzovoorts. Het aspect Mental-Spiritual stimuleert motivatie, prestatie, intensiteit en toewijding.

Olah Raga

Dit is het sportieve aspect van de Pencak Silat. De Olah Raga technieken zijn gebaseerd op de Bela Diri technieken met inachtneming van de sportieve normen en waarden. De Olah Raga wedstrijdreglementen zijn gebaseerd op stijl (Gaya), techniek (teknik), tactiek (taktik) en ethiek (etik). Daarnaast is het Pencak Silat Olah Raga bedoeld om fysieke kracht en conditie te ontwikkelen en te zorgen voor de gezondheid van lichaam en geest.