20101221150916_207

Trainingsmethodes

Een complete taekwondo-opleiding omvat doorgaans de volgende onderdelen:

  • Bup-Sool (basistechniektraining): standen, trappen, stoten, weringen en blokkeringen.
  • Poom-sé (stijlvormen of basisvormen): loopvormen die ook wel worden aangeduid als poomsee, taegeuk, palkwe, tuls of hyung. Deze vormen bevorderen de uitvoering van technieken, volgens een vastgesteld patroon, op zeer krachtige wijze.

photo193362

  • Bo-terrion (stapsparring): Hieronder wordt verstaan het een-, twee- en driestapsparren waarbij de taekwondoka zich trainen in een correcte afstand, voetstanden en techniek.
  • Kyoryugi (sparren): het vrije – full contact – gevecht waarbij gebruik wordt gemaakt van allerlei beschermers om de taekwondoka goed te beschermen tegen blessures. Tijdens wedstrijden is het vooral de borstbeschermer (hoogoo), van de spelers die meteen in het oog springt. De hoofdbeschermer (morri bohodae) wordt vaak eenvoudig aangeduid als headgear.

taekwondo

  • Kyokpa (breektesten): het breken van planken, stenen en dergelijke, door middel van tevoren bepaalde technkieken. Hiermee wordt de betrouwbaarheid en vakkundigheid van iemands techniek getest.

2014021712120000086_0

  • Ho Sin Sool (zelfverdediging): hierbij wordt getraind in het leren verdedigen tegen uit de hand gelopen conflictsituaties tegen één of meerdere aanvallers. Hierbij leert men zich te bevrijden tegen verwurgingen, armklemmen, omklemmingen, aanvallen met een mes, korte en lange stok en dergelijke.
  • Jongsin Tongil (meditatie): Veel moderne scholen houden zich hier niet meer mee bezig, terwijl de meditatieoefeningen een zeer essentieel onderdeel vormen van een goede beoefening van iedere budo-sport. Door middel van meditatie leren de leerlingen meer controle krijgen over hun hartslag, hun kalmte en zelfs tijdens het sparren op de soms nadelige invloeden van adrenaline en cortisol. Meditatie zorgt ervoor dat de leerlingen een beter concentratieniveau bereiken.